assalamu'alaikum...

mari sama-sama kita sentiasa muhasabah diri dari saat ke saat

Wednesday, September 1, 2010

alahamdulillah,ahli keluarga yang pulang ke rumah semakin ramai.yelah,dah nak raya kan???
setiap hari,diri ini terfikr dan berkata "Ya Allah,istiqamah dan tetapkan hatiku bersama Mu Ya Allah.diri ini juga sering berkata "Ya Allah,apa yang aku lakukan untuk Islam dan untukMu Ya Allah?
aku telah lama meninggalkan medan dakwah kampus,sekarang aku berada di medan dakwah realiti kehidupan sebenar.ya Allah,betapa lemahnya diri ini sekarang.namun begitu,aku harus bangkit dan melakukan sesuatu untuk Allah dan Islam. lalu,aku bertanya pada umi:-
aku:umi,macam mane kita nak dakwah masa niaga?
umi:awak tu,kena mujahadah diri dulu,barulah leh dakwah.
aku:dalam hati(memanglah aku mujahadah,tapi,ape usaha yang aku buat sekarang ini,memang takde ape2 untuk Islam)
aku:owh,kena mujahadah...aku bertanya lagi. mujahadah macam mane yang umi maksudkan?
umi:niaga ni kan sunnah Rasulullah SAW,jadi,kita dikira berjuang gak.waktu niage ni lah awak kena banyak ingat Allah,banyak ingat ASZ.tak boleh marah2,disiplin diri kena jaga,adab dengan semua orang pun kena jaga.awak kena ingat tu...
aku:owh camtu
(insya allah umi,kina wat ape yang termampu)

ya allah,betapa beratnya hati ini untuk terima semua tu.tapi,alhamdulillah sangat2 Engkau sentiasa membantu aku. Terima kasih Ya Allah...
aku tak layak untuk semua ini. bismillahirrahmanirrahim,ya Allah,berikan aku kekuatan untuk menerima segalanya dengan Redha,Sabar dan Syukur.Ameen.....

1 comment:

  1. benar kata2 umi enti tu..ana pun xtrfikir mula2..huhu..prlu kta igt,skop dakwah trsgtlh luas dn mrangkumi keseluruhannya..apa yg umi enti ckpkn 2 adlh slh 1 dpd da'wah bil hal.di mana mlalui tingkah laku kita,tutur bicara kita,pakaian kta,i2 yg boleh mmbuatkn pelanggan2 enti tertarik kpd Islam...

    scr peribadi,ana sndri pun susah jugak nk buat smua 2,phm2 jela..api boleh disejukkn dgn air je..entila 'air' kpd ana.skrg enti da jauh dpd ana,ana kne la pndai2 kawal api dlm dri ana ni...xpela, kta sama2 mujahadah (ayat umi enti..he3), mujahadah 2 kn mksudnya berusaha dgn brsngguh2..dlm kta nk ubah dri kta,prlula dilakukn dgn brsngguh2...berusaha utk ikhlas dn sabar dlm mlakukn perubahan i2...

    smoga enti terus kuat ya ukhti..doakn juga spy ana kuat di sini...kta sama2 kuat...amiiin.....

    ReplyDelete